Selasa, 29 Disember 2009

SEMAKIN HAMPIR KE..



Assalamualaikum...Salam 1Malaysia
...

Hye apa khabar semua? Harap masih lagi sihat sejahtera. Maklumlah cuti panjang ni kan. Semua dah tak tau pebende cerite. Entah idup lagi ke tak. Silap2 ade ya uda kawen kot..haha..arap2 xjadik cmtu lh...igt2 ckit...especially yang masih dlm latihan perguruan. No pregnant plizz...haha.. cis, walau apa pun, saya harap anda semua masih lagi seperti kali terakhir berjumpa saya sebelum cuti aritu.Okeh,tamat ayat merapek...masuk ke dalam isi perbincangan kita iaitu 'SEMAKIN HAMPIR KE..'hah, apa maksud frasa tu?erm, syurga?bilik mandi??loo??haha..sume salah..sbenornye, maksudku ialah hanya tinggal tak berapa hari lagi utk kita kembali ke pangkalan latihan di UK. haha..ayat belit2..ngokngek.. huhu..UK tu ulu kinta lerr..hoho..skarang dah 29hb...jadi, tinggal empat atau lima hari jerk untuk kita brmanja dgn mak abah atau ahli keluarga...haha...mesti ade yang kata "Alaa, nak cuti lagi!!!". Tak kurang pon ade yang kata "Isk, lambatnye nak abes cuti nih!!!"..haha..hah, adepon macam2 mnde yang keluor dari mulut anda sume, terimalah hakikat. tak perlu nak tolak fitrah dan qadar yang telah ditentukanNya..huhu..ayat pedas..kah3..hah, benda yang kita tak boleh kejar kat dunia ni bukanlah haiwan terpantas di dunia, Cheetah ataupun manusia terpantas di muka bumi, Usain Bolt..haha..akan tetapi satu-satunya benda yang memang sangat mustahil kita nak kejar biaq apepown bantuan teknologi yang tercanggih skali, kita tidak mampu untuk mengejar MASA YANG TELAH BERLALU...Demi masa!!!Sesungguhnya manusia itu memang sering berada di dalam kerugian melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh. Juga mereka yang berpesan-pesan kepada kebenaran serta mereka yang berpesan-pesan kepada kesabaran (Al-'Asr 1-3). Oppss, terkeluar..heheh~

Dalam kita hendak mencapai cita-cita, terdapat pengorbanan yang harus dibuat. Tak kiralah wang ringgit ke, tenaga ke, mental ke. Kesemuanya berkemungkinan. Oleh itu, terpulanglah kepada kita yang dikurniakan oleh Allah kebijaksanaan akal fikiran yang membolehkan kita membezakan yang mana baik dan yang mana buruk. Juga mengangkat darjat manusia lebih mulia daripada haiwan..Eh2..tersasul..haha..xdalh..huhu..janganlah kita asyik duk merungut je..sikit2 xnak balik..sikit2 xnak balik..mane boley cmtu yeop/yong..huhu..cuba lah berkorban cikit..tak perlu banyak2 kalau ko xbleh..haha...xkanlah susah sikit pn nak merungut kan..mak abah kita dulu..rasanye lagi susa dan adventure idup deme kan??Ade yang pegang senapang, pegang parang nak lawan penjajah. Pegi skolah bawak duit 5 sen je..ada tu, xpenah bawak langsung duit g skolah..haha..mak dia kata "Nah, ko bawak bekal ubi kayu goreng ni, xpayah nak ngengade bawak duit. Kita ni bukan orang kaya nak nunjuk duit kat orang." sampai camtu skali ayt dia taw...yang si anak ni pown, folo je sebab takut dan patuh kpd ckp mak abah. Kalau x, abeh buntut kene bambu..haha...drp birat jalur 3, bek ak kenyang perut bawak ubi tu.Hah, sampai cmtu skali keadaan deme demi utk mencapai kesenangan idoup terkemudian hari..

Jadi, ape lagi yang kita nak generasi sekarang???rasenye dah xda lg bnda yang susah...api ayor ade kat uma...duit belana berkoyan-koyan..haha...nset 3 serangkai di tangan(tu belum nset no posped lg)..haha..estro lagi?PS3 lagi? PSP lagi?haha...moto?keta?toksah citer lah...org kampong pon bole pakai mercedes skrg..wahahaha..apo nak dikato(blues gang)..hoho... nikmatilah kesenangan pada masa sekarang berkat usaha perit jerih air mata generasi terdahulu yang telah bersusah payah. Ate kalau susa cket tu, toksah lah nak dilyan..belasah jer loorr..pe nak susa...haha...pepatah arab kata "Siapa berusaha pasti berjaya". Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan (pekasam basi jangan lah..haha), Genggam bara api, biar sampai jadi arang (tak penah dibuat orang..haha). Sambil menyelam minum ayor (buncit perot..huhu)..banyak peribahasa yg ad kaitan dgn kejayaan nih...sumer tu direka oleh nenek moyang kita dlu tak len tak bukn, utk naikkan semangat anak cucu mereka sehingga lah ke generasi kita sekarang..hoho..lidah pendita..Jadi, berusahalah untuk mencapai kejayaan yang diimpikan.

Cukup leteran untuk kali ini. Kepada pelatih guru Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Ipoh, selamat menempuh semester baru. Balik jangan tak balik. Toksah lah asyik nak berkepit je kat celah ketiak mak kamu tu..haha...baliklah bile da sampey msa..kpd yg nek bas, hati2..jgn nek bas double decker nti ..........................haha(jahat ak nih)...kepada pelatih dari negeri Kelantan, moh beramai-ramai kelik maktab naik bas catar Shahril. Seat ade kosong lagi. Tempahan sila hubungi beliau di talian 01x-5xxxxx1..haha..secret..cari sniri..yg drive keta, pastikn anda btol2 fit. tdo msti cukup, angin tyar keta, brek, ayor radiator, ayor wiper, minyak itam ok lg ke tak..tu bnda penting weyh...y tunggang moto, bawaklah sebagaimana anda membayar cukai sebanyak RM2(tak cmpur insurans). Toksah lah nk tunggang seolah-olah anda mmbyr cukai Toyota Alphard (xtaw brape..haha).Pakai topi keledar penuh. Jgn pakai helmet kekura..HARAM!!!huhu...Sehingga berjumpa lagi. Assalamualaikum.=)

Tiada ulasan:

.